sâmbătă, 6 februarie 2010

Total Quality Control, TQC

În 1980, succesul industriei japoneze prin calitate - în condiţiile unei puternice concurenţe mondiale - a determinat recunoaşterea competitivităţii industriei japoneze pe seama principiului CWQC. Cam din aceeaşi perioadă se recunoaşte începutul şi în SUA, Europa de Vest (IBM, Hewlep Packard, Xerox, Bull, Renault, Telemecanique etc) a introducerii programelor de ,,Total Quality Control”(TQC), tradus la noi prin ,,Managementul Total al Calităţii”(TQM).

Total Quality Control, TQC, este definit ca ,, un sistem eficace, conceput astfel încât fiecare din grupurile ce compun o organizaţie să-şi aducă propria contribuţie la realizarea, menţinerea şi ameliorarea calităţii unui produs sau serviciu - obţinut în modul cel mai economic posibil şi cu scopul satisfacerii totale a beneficiarilor”.

Definiţia, conform standardului ISO 8402 ne prezintă TQM ca ,,modul de conducere a unei organizaţii axat pe calitate, bazat pe participarea tuturor salariaţilor săi şi vizând, pe termen lung, atât succesul prin satisfacerea clienţilor cât şi avantajul pentru salariaţi şi societate”.

Calificativul ,,TOTAL” are următoarele semnificaţii:
 toate compartimentele întreprinderii sunt implicate în obţinerea, menţinerea şi ameliorarea calităţii;
 toţi salariaţii întreprinderii au responsabilităţi privind calitatea - pe principiu ,,calitatea este problema tuturor”;
 este răspunsul absolut la totalitatea cetinţelor beneficiarilor (clienţi, întreprinderi, parteneri);
 fiecare din compartimentele înterprinderii utilizează toate mijloacele de care dispune pentru ameliorarea calităţi - prin orientarea spre prevenirea non-calităţii;
 fiecare compartiment al întreprinderii este implicat pe toată durata ciclului de viaţă al produsului/serviciului, de la concepţie până la service-ul post-vânzare;
 toate compartimentele întreprinderii rămân active şi responsabile în ce priveşte calitatea, până la satisfacerea completă a clientului.