sâmbătă, 6 februarie 2010

Definitii ale calitatii

Principalele diferente între conceptul clasic si managementul calitatii

Bibliografie - MC

1. ***ASRO, “Catalogul Standardelor Române – 2000”, Ed. Tehnică
2. ***ASRO, “STANDARDIZARE”, Revistă lunară, Ed. Tehnică, colecţia 1997 - 2000
3. ***SR ISO 8402 :1995, “Managementul calităţii - Vocabular”
4. Atanase, I. şi colectiv, “Managementul calităţii – concepte şi principii”, Ed. ASE, Bucureşti, 1999
5. ***UNICTAD/GATT ISO,”Manualul Sistemului Calităţii – Ghid pentru implementarea standardelor internaţionale ISO 9000”, Ed. Teora, Bucureşti, 1998
6. Mirams, M., McElheron, P., “Certificarea ISO 9000”, Ed. Teora, Bucureşti,1998
7. Ciurea, S., Drăgulănescu. N.,”Manualul calităţii totale – standardele ISO 9004 comentate”, Ed. Economică, Bucureşti, 1995
8. Brakham, W.,Vogt, U.,“ISO 9000 pentru servicii”, Ed. Tehică, Bucureşti, 1998
9. * * * “Sistemul de Asigurarea Calităţii”, vol. I, Material documentar, Oficiul de Stat pentru Calitate, Bucureşti, 1990
10. Mirams, M., McElheron, P., “Certificarea ISO 9000”, Ed. Teora, Bucureşti,1998
11. Dobrotă, N., ş. a.,”Dicţionar economic”, Ed. Economică, Bucureşti, 1999
12. Brakham, W., “Vogt, U., “ISO 9000 pentru servicii”, Ed. Tehică, Bucureşti, 1998
13. ***SR ISO 9000-2:1995, “Standarde pentru conducerea calităţii – Partea 2: Ghid pentru aplicarea ISO 9001; ISO 9002 şi ISO 9003”
14. ***SR EN ISO 9001:1995, “Sistemele calităţii – Model pentru asigurarea calităţii în proiectare, dezvoltare, producţie, montaj şi service”
15. ***SR EN ISO 9000-1:1996, “Standarde pentru manualul calităţii şi asigurarea calităţii. Partea 1: Ghid pentru selecţie şi utilizare”
16. ***SR 10000-1:1994, “Principiile şi metodologia standardizării – Termeni generali şi definiţiile lor privind standardizarea şi activităţile conexe”
17. ***SR EN 10000-8:1004, “Adoptarea standardelor internaţionale la standardele române”
18. ***SR ISO 14004 din 1998, “Sisteme de management de mediu – Ghid privind principiile, sistemele şi tehnicile de apicare”
19. ***SR ISO 14050:1999, “Managementul de mediu - Vocabular”
20. ***SR EN ISO 14001:1997, “Sisteme de management de mediu – Specificaţii şi ghid de utilizare”
21. ***SR EN 45003:1997, “Sisteme de acreditare a laboratoarelor de etalonare şi încercări – Condiţii generale pentru funcţionare şi recunoaştere”
22. ***SR EN 45004:1997, “Criterii generale pentru funcţionarea diferitelor tipuri de organisme care efectuiază inspecţia”
23. ***SR EN 45011-92, “Criterii generale pentru organismele de certificare ce efectuează certificarea produselor”
24. ***SR EN 45012-92, “Criterii generale pentru orgamismele de certificare ce efectuează certificarea sistemelor calităţii”
25. ***SR EN 45013-92, “Criterii generale pentru orgamismele de certificare ce efectuează certificarea personalului”
26. ***SR 3030-92, „Echipamante de protecţie – şorturi din cauciuc”

Adresele unor instituţii în domeniul standardizarii şi a calităţii produselor şi serviciilor

• International Standardisation Organisation (ISO) – 1, Rue de Varembé, 12111– Geneva – 20, Suisse
• Comité Européen de Normalisation (CEN) – Rue de la Brederode – B1000, Bruxelles, Belgique
• Comité Européen de Normalisation en Electrotehnique (CENELEC) – Rue de la Brederode – B1000, Bruxelles, Belgique
• European Organisation for Quality (FOQ) – Brunnhofweg 37, Berne, Suisse, P.O. Box 5032
• European Fundation for Quality Management (EFQM) – Avenue des Pléiades 19,Bruxelles, Belgique, tel. (+322) 775.35.11, fax (+322) 779.12.37
• European Telecommunications Standards Institute (ETSI) – Roue des Luceoles; Sophia
Antipolis; BP 152; 06561, Valbonne Cedex; France.

Total Quality Control, TQC

În 1980, succesul industriei japoneze prin calitate - în condiţiile unei puternice concurenţe mondiale - a determinat recunoaşterea competitivităţii industriei japoneze pe seama principiului CWQC. Cam din aceeaşi perioadă se recunoaşte începutul şi în SUA, Europa de Vest (IBM, Hewlep Packard, Xerox, Bull, Renault, Telemecanique etc) a introducerii programelor de ,,Total Quality Control”(TQC), tradus la noi prin ,,Managementul Total al Calităţii”(TQM).

Total Quality Control, TQC, este definit ca ,, un sistem eficace, conceput astfel încât fiecare din grupurile ce compun o organizaţie să-şi aducă propria contribuţie la realizarea, menţinerea şi ameliorarea calităţii unui produs sau serviciu - obţinut în modul cel mai economic posibil şi cu scopul satisfacerii totale a beneficiarilor”.

Definiţia, conform standardului ISO 8402 ne prezintă TQM ca ,,modul de conducere a unei organizaţii axat pe calitate, bazat pe participarea tuturor salariaţilor săi şi vizând, pe termen lung, atât succesul prin satisfacerea clienţilor cât şi avantajul pentru salariaţi şi societate”.

Calificativul ,,TOTAL” are următoarele semnificaţii:
 toate compartimentele întreprinderii sunt implicate în obţinerea, menţinerea şi ameliorarea calităţii;
 toţi salariaţii întreprinderii au responsabilităţi privind calitatea - pe principiu ,,calitatea este problema tuturor”;
 este răspunsul absolut la totalitatea cetinţelor beneficiarilor (clienţi, întreprinderi, parteneri);
 fiecare din compartimentele înterprinderii utilizează toate mijloacele de care dispune pentru ameliorarea calităţi - prin orientarea spre prevenirea non-calităţii;
 fiecare compartiment al întreprinderii este implicat pe toată durata ciclului de viaţă al produsului/serviciului, de la concepţie până la service-ul post-vânzare;
 toate compartimentele întreprinderii rămân active şi responsabile în ce priveşte calitatea, până la satisfacerea completă a clientului.

Principiul japonez (CWQC) de ţinere sub control a calităţii

Controlul calităţii

Conform standardului ISO 8402, controlul calităţii, în sens activ:
- reprezintă ansamblul procedeelor şi activităţilor cu caracter operaţional, utilizate şi efectuate în scopul satisfacerii cerinţelor referitoare la calitate;
- include procedee şi activităţi cu caracter operaţional aplicate în scopul, simultan, de a pilota un proces, de a elimina cauzele funcţioărilor nesatisfăcătoare din toate fazele "spiralei calităţii" şi pentru a obţine o eficienţă economică optimă.

Calitatea unui produs