duminică, 31 ianuarie 2010

10 paşi pentru elaborarea unui sistem al calităţii

1. Identificarea cerinţelor clienţilor şi a cerinţelor privind curriculum-ul

2. Scrierea procedurilor pentru îndeplinirea acestor cerinţe

3. Analizarea eficacităţii procedurilor

4. Definirea unor roluri şi responsabilităţi clare

5. Cursuri de formare adecvate pentru personalul corespunzător

6. Asigurarea respectării procedurilor

7. Menţinerea unei anumite documentaţii şi a unor registre de evidenţă

8. Analizarea activităţilor şi procedurilor

9. Aplicarea de acţiuni corective

10. Lucrul în vederea îmbunătăţirii continue

ASIGURAREA CALITĂŢII

· încredere, nu inspecţie

· prevenire, nu semnalare

· proceduri convenite

· bine de prima dată

· monitorizare şi analiză

· formare

· personal care dovedeşte angajament

· consecvenţă

PLANIFICAREA pentru CALITATE

· investiţi timp

· stabiliţi standarde

· pregătiţi personalul

· creaţi mediul potrivit

· lucraţi în echipă

· evaluaţi metodele

· monitorizaţi în etapele importante

· oferiţi şi primiţi feedback

· aplicaţi acţiuni corective

· angajament la toate nivelurile

  • îmbunătăţire continuă

Ciclul Autoevaluării

Monitorizarea, analiza şi evaluarea desfăşurate pe parcursul procesului de autoevaluare contribuie direct la asigurarea calităţii ofertei de educaţie şi formare profesională. Asigurarea calităţii implică toate tehnicile şi activităţile care vizează eliminarea cauzelor performanţei nesatisfăcătoare prezente la toate nivelurile semnificative - de la identificarea nevoilor până la stabilirea gradului în care au fost satisfăcute aceste nevoi. Astfel, procesul de asigurare a calităţii va cuprinde următorii paşi:

  • identificarea variabilelor cheie care urmează să fie monitorizate
  • stabilirea ţintelor, standardelor sau nivelurilor de performanţă cerute pentru aceste variabile
  • dezvoltarea şi implementarea unui sistem pentru colectarea, analizarea şi raportarea informaţiilor privind performanţa legată de variabilele cheie
  • identificarea acţiunii care trebuie să urmeze dacă performanţa se situează sub ţinte, standarde sau nivelurile cerute
  • implementarea şi monitorizarea acţiunilor în vederea schimbării

SISTEMUL CALITĂŢI

DEFINIŢIE

standardele, structurile, responsabilităţile, activităţile si resursele care împreună oferă proceduri şi metode documentate şi organizate de implementare şi control, prin care se asigură capabilitatea unei organizaţii de a îndeplini cerinţele privind calitatea şi de a îmbunătăţi continuu performanţa organizaţională

CUVINTE CHEIE

standarde structuri responsabilităţi activităţi

resurse proceduri control

JUDECĂŢI EVALUATIVE

enunţ vag:

· experienţa de muncă este inclusă în cadrul programului de învăţare

enunţ evaluativ:

· toţi cei care participă la program au acces la perioade de practică semnificativă din punct de vedere profesional, perioade care fac parte integrantă din programul lor şi care contribuie la evaluarea practică a acestora

judecăţi nespecifice:

· se pare că cei care învaţă nu înţeleg criteriile de evaluare

· unele dintre condiţiile asigurate elevilor ar putea fi îmbunătăţite

FIŢI SPECIFICI!